Mood boards – En underskattad metod

Ofta när jag talar med klienter och kunder så brukar dom ofta haja till och undra vad det är jag menar när jag frågar om dom har ett ”Mood board”. Vid närmare förklaringar så brukar det antingen visa sig att dom antingen har något som närmast faktiskt kan beskrivas som ett mood board, eller så får jag vissa förvirrade blicka och frågor om det inte är plagiat eller att stjäla från andra? Men innan vi går in närmare på sådant så kanske vi skall först definiera och förklara vad ett mood board faktiskt är för dom som eventuellt inte hört uttrycket tidigare. Den korta versionen är att ett moodboard är en samling med bilder, videos eller till och med texter som försöker fånga den känsla som ditt projekt siktar emot.

Är du ute efter en mörk skräckillustration så är det starkt rekommenderat att du gör lite efterforskningar först, kollar hur skuggor och kontraster mellan ljus och mörker kan skapa en obehaglig atmosfär, eller kanske vilka olika stilar som man kan rita vampyrfladdermöss i, hur gör andra konstnärer och illustratörer? När efterforskningarna är klara och många gånger sparats ner i en mapp för inspiration så har man vips ett mood board.

En hjälp att komma i gång med processen

Sen så gäller det att komma ihåg att bara för att du använder någons annans illustration som inspiration, så betyder det inte att slutprodukten ens kommer vara i närheten av källan. Poängen är inte heller att dina projekt skall bli kollage av insamlat inspirationsmaterial, utan istället användas för att fånga känslan, tips och tricks som finns i mängder ute på internet. Inom filmvärlden finns det ett liknande fenomen kallat för ”Koncept Trailers”. Dessa trailers görs oftast innan det finns ett färdigt manus, skådespelare eller ens sponsorer. Istället så används koncept trailers för att fånga just den stämning och den riktning som man vill att projektet skall ta. Det kan vara allt från fotografier som får lite kameraåkningar i After Effects och lite musik i bakgrunden till din bästa vän, syster eller äkta hälft som dyker upp istället för professionella skådespelare, allt för att framtida investerare och sponsorer skall få en inblick i vad det är som du vill skapa och strävar efter. Användandet av moodboards och/eller koncept trailers är även något som blir allt viktigare nu när vi kommit in i en tidsålder där närmast vem som helst kan påbörja och starta upp insamlingar via så kallade Crowdfunding hemsidor så som Kickstarter, Go Fund Me och Fig. Det hjälper även dig som skapare, kund eller hobbyaktör att fokusera och förmedla vad det är du är ute efter. Vilka färgskalor passar in, finns det en speciell stil inom retro science fiction som skulle kunna passa eller någon musik som ger just den känslan som eftersöks? Samla in det i ett mood board, börja med en större mapp och rensa sedan ut tills man nått själva pudelns kärna och kan presentera, visa upp eller ta inspiration utav det samlade materialet för att skapa något nytt utan att det bli oöverskådligt. För inspiration kan komma från allting runtomkring och leda till nya spännande projekt och verk!